Blog

W poprzednich artykułach dowiedzieliście się już, jak wygląda podział na inbound i outbound marketing, a także jak działa i jakie są zalety i wady outbound marketingu. Dziś ostatni wpis z tego zakresu. 

 

Jeżeli chcesz przeczytać poprzednie artykuły, możesz zrobić to tutaj:

Marketing inboundowy czy outboundowy — co lepsze?

Marketing outboundowy – wady i zalety? 

 

Dla szybkiego przypomnienia inbound marketing to wszystkie działania mające na celu przyprowadzić do nas klienta i sprawić, by trafił na nas w momencie, gdy szuka konkretnego rozwiązania. Jeśli oferujesz kamery do pomiaru temperatury u osób wchodzących na teren zakładu produkcyjnego, to nie wyobrażam sobie, aby mogło nie być Twojej reklamy w Google po wpisaniu: „kamery do pomiaru temperatury u ludzi”, „pomiar temperatury w zakładzie produkcyjnym”, czy choćby „jak chronić pracowników przed zarażeniem”. Dlaczego? Bo osoba, wpisując takie frazy w Google, poszukuje Twojego produktu, a więc Twoim zadaniem jest pokazać jej, że może kupić go u Ciebie.

 

ZALETY:

  1. Trafiasz do osób, które w tym momencie poszukują produktu i prawdopodobnie są to gotowi w najbliższym czasie kupić
  2. Niski koszt pozyskania — to oczywiście zależy od branży czy, też od tego, jak działa Twoja konkurencja, jednak koszt ten jest zwykle niższy niż przy kampanii wychodzącej (outbound marketing). 
  3. Jakościowe i kaloryczne leady — możesz bardzo precyzyjnie opisać swój produkt i usługę, sprecyzować, na jakie hasła chcesz się wyświetlać, a co za tym idzie, trafiać do osób maksymalnie spełniających Twoje kryteria kwalifikacyjne
  4. Często obsługując leady z inboundu nie mówimy nawet o sprzedaży, czy obsłudze klienta, gdyż mogą trafiać do nas osoby już zdecydowane na nasz produkt i jedyną pracą handlowca jest wtedy podpisanie umowy. Swoją drogą warto się tu zastanowić, czy w takiej sytuacji nie lepiej przyjąć tańszego pracownika do obsługi klienta, a doświadczonego handlowca przekierować na pozyskiwanie klientów, gdyż to jest głównym zadaniem handlowca. 
  5. Możliwość ustawienia maksymalnej kwoty, jaka jesteśmy gotowi zapłacić za leada. Jeśli kwota miałaby być wyższa, algorytm nie weźmie naszej oferty pod uwagę w licytacji

 

 

generowanie leadów b2b

WADY:

 

  1. Koszt pozyskania leada może znacząco wzrosnąć i aby brać udział w licytacji, będziemy musieli cały czas podnosić budżety marketingowe
  2. Sezonowość — jeśli w danym okresie znacznie spadnie ilość zapytań w Google, Twój produkt, Ty lub Twój dział handlowy zostaniecie bez leadów, a to może przełożyć się na wyniki sprzedażowe czy morale zespołu. Nie pomoże tu podnoszenie budżetów marketingowych, gdyż jeśli nie ma zapytań — nie ma leadów
  3. Klient, który nie szuka, bo nie wie, że może: to bardzo ciekawa grupa klientów, którzy nie wiedzą, że istnieje rozwiązanie na problem, który mają w firmie lub wiedzą, ale sami nie podjęli próby sprawdzenia go. 
  4. Nie dotrzesz do kogoś, kto na co dzień nie pracuje na komputerze. Wiemy dobrze, że są branże czy stanowiska, w których praca „na mailach” nie jest codziennym standardem, a co za tym idzie ciężko targetować takie osoby przez inbound marketing.
  5. Działania inboundowe mogą wymagać dużych budżetów, aby dawały wymierne efekty, łącznie z optymalizacją Twojej strony www, tworzeniem kreacji reklamowych itp. 

 

Mimo to nie ma co się oszukiwać, jeśli nie ma Cię w dzisiejszych czasach w internecie — to zwyczajnie nie istniejesz. O ile strona www stała się już absolutnym minimum, to warto, choć w minimalnym stopniu zaadresować temat AdWords. 

 

Dla mnie najlepsza opcja to połączenie obu tych działań. Dlaczego? Bo zapewnia to stały dopływ leadów, daje możliwość przewidywania i planowania ile ich będzie w każdym miesiącu, niezależność i dywersyfikację kanałów pozyskiwania, a co najważniejsze, nasz CRM powiększa się o kolejne firmy. To kontakty, z którymi mamy nawiązane relacje, do których możemy wrócić i które w krótszym czy dłuższej perspektywie mogą stać się naszymi klientami.

 

Jeśli chcesz budować firmę na lata, dowiedz się, jak lead generation może działać dla Twojej firmy. Zamów darmową konsultację z ekspertem.