Blog

Spotkania są częścią biznesu. Szczególnie dziś ważne jest, aby nie rezygnować z prowadzenia działań handlowych. Warto dostosować się do otaczającej rzeczywistości i postawić na spotkania handlowe online. Oczywiście, jeśli nie jesteś zaznajomiony z organizowaniem spotkań przez Internet i przyzwyczaiłeś się do interakcji z klientem twarzą w twarz naturalnym jest, że masz pewne opory. Spróbujemy przekonać Cię, że przeprowadzanie rozmów handlowych z użyciem odpowiednich narzędzi może być łatwe i efektywne.


Dlaczego warto prowadzić spotkania handlowe online?

Wiele firm, od małych lokalnych firm po globalne korporacje, korzysta z technologii do zdalnego prowadzenia spotkań biznesowych przez Internet. Nie możesz zostać w tyle.  Wspólnie przyjrzymy się korzyściom „przełączenia się” na rozmowy online. 

Za spotkaniami online przemawiają 3 główne punkty: 

  • efektywność spotkań online jest taka sama jak fizycznych,
  • spotkania online są mniejszym progiem wejścia dla klienta, dlatego odbywają się częściej, są punktem wyjścia na spotkania fizyczne,
  • można ich odbyć znacznie więcej przy zachowaniu wysokiej jakości.

Mniejsze koszty rozmowy 

Rozmowy i spotkania na żywo zawsze generują większe koszty. Jeśli pozyskujesz klientów z różnych lokalizacji, prawdopodobnie spędzasz dużo czasu i wydajesz sporą sumę pieniędzy na podróże biznesowe. Nawet jeśli jedziesz tylko na drugą stronę miasta i tak prawdopodobnie zmarnujesz dużo czasu w korku. 2 godziny spędzone w służbowym aucie bądź innym środku lokomocji po to, by przeprowadzić półgodzinną rozmowę z potencjalnym klientem, nie zawsze się zwrócą. Jeśli klient znajduje się w odległości kilkuset kilometrów koszty takiej wyprawy drastycznie rosą. Takie spotkanie kosztuje firmę cały dzień pracy pomnożony przez liczbę pracowników zaproszonych na spotkanie. Jeśli weźmiesz pod uwagę koszty rzeczywiste bilety, noclegi, paliwo koszt w skali roku może sięgnąć tysięcy złotych. Przejście na preferowanie spotkań online jest korzystne zawsze, nie tylko w czasach kryzysu związanego z koronawirusem. 


Większa elastyczność kalendarza sprzedawcy

Efektywne układanie kalendarza handlowca to jedna z najtrudniejszych rzeczy w procesach sprzedażowych. Proces często wymaga dedykowanej osoby do tego, aby pilnowała terminarza, bo sam handlowiec nie jest w stanie zoptymalizować działań i wizyt terenowych. W czasach, w których dysponujemy świetną jakością połączenia internetowego i oprogramowaniem do spotkań online, konieczność podróżowania handlowców znacząco spadła. To daje im elastyczność w planowaniu większej ilości telekonferencji, jedna po drugiej. 

 

Efektywność tradycyjnych spotkań 

Spotkania online są atrakcyjne także dla potencjalnych klientów, którzy nie ponoszą dodatkowych kosztów, nie muszą rezerwować miejsca spotkania, przygotowywać sprzętu pod prezentacje. Spotkania handlowe online mogą okazać się wręcz przewagą konkurencyjną.

Szacuje się, że kadra kierownicza aż 50% swojego czasu spędza czas na spotkaniach.

W ankiecie przeprowadzonej przez Industry Week 30% z nich uznało, że udział w spotkaniach to strata czasu. Nie jest to zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, że tradycyjne spotkania angażują mnóstwo czasu, który nawet nie jest poświęcony tematom spotkania. Pomyśl o czasie, jaki organizator spędza na aranżacji sali konferencyjnej, ustawieniu sprzętu, przetestowaniu działania projektora itd.

Środki ostrożności w czasie pandemii

Naprawdę nie wszystkie spotkania muszą odbywać się osobiście. Z tradycyjnego punktu widzenia sprzedaży, jeśli handlowiec jest na etapie dopięcia kluczowej umowy, bardzo ważne jest, aby osobiście usiąść z klientem, uścisnąć mu rękę i skorzystać z okazji do zbudowania relacji. Przekonać go, że proponowane przez nas rozwiązanie jest najlepsze. Dziś realne szanse na przeprowadzenie takich rozmów handlowych są niewielkie. Osobiste spotkania w celu omówienia każdego szczegółów oferty czy warunków umowy jest zupełnie niepotrzebne i niewarte ryzykowania zdrowia. Kwestie te można łatwo omówić, organizując spotkanie biznesowe online z wykorzystaniem podstawowych, powszechnie dostępnych narzędzi do wideo rozmów. 

Myśl i działaj globalnie — nawet w małej firmie 

Spotkania online mają jeszcze jedną kluczową wartość. Dają możliwość dostępu do globalnej gospodarki. Jeśli jesteś małą firmą i chcesz się rozwinąć, włączenie spotkań online do komunikacji z klientami to świetny sposób na zawieranie nowych ofert i utrzymywanie kontaktu z odległymi klientami. Możesz nawet odbywać codzienne spotkania z kolegami z innych biur lub krajów. Oznacza to, że zatrudnienie personelu nie jest już ograniczone geograficznie. Handlowiec może pozyskiwać klientów z odległego regionu, bez dodatkowych inwestycji. Ty możesz budować oddziały w kolejnych miastach Polski i zarządzać nimi zdalnie. Jako mała firma nie ma teraz wymówek. Jeśli chcesz się rozwinąć — możesz. 

 

 

 

 

Oczywiście, trzeba przyznać spotkania online nie mogą po prostu całkowicie zastąpić wszystkich interakcji twarzą w twarz. Jednak dziś w trudnym momencie gospodarczym mogą bardzo pomóc w utrzymaniu płynnych relacji biznesowych. 

Jeśli nie wiesz jak zainicjować kontakt z potencjalnym klientem online, zapoznaj się z ofertą działań outboundowych prowadzonych przez handlowców z Interim Sales Managers. Możesz wdrożyć plan umawiania telekonferencji z Twoim działem sprzedaży.

Zadzwoń i dopytaj o szczegóły: +48 725 830 001