Zastanawiasz się, jak przeprowadzić badanie rynku i po co właściwie jest Ci ono potrzebne? Skąd czerpać informacje o swoich konkurentach oraz grupie docelowej? Jakie metody badania rynku możesz wykorzystać, projektując lub zlecając ten proces na zewnątrz dla własnej firmy? Czas odpowiedzieć na wszystkie nurtujące Cie pytania.
Jak zbadać rynek? Dowiedz się, kto jest Twoim klientem i konkurentem
Badanie rynku to dla każdego przedsiębiorcy kopalnia informacji nie tylko o innych podmiotach działających obok niego i stanowiących jego konkurencję, ale przede wszystkim – o jego klientach. W końcu im więcej wiesz na ich temat, tym lepiej jesteś w stanie odpowiedzieć na ich potrzeby – oczywiście Twoim produktem. To nie wszystko. Co jeszcze powinieneś uwzględnić w analizie rynku? Choćby to, w jakich okolicznościach i po co właściwie używają oni Twojego produktu, a nawet to, ile są gotowi ze niego zapłacić.
Dopiero wchodzisz na rynek i nie masz jeszcze klientów? Analiza rynku (a konkretnie jej jeden z etapów, czyli analiza potencjalnych klientów) pozwoli odpowiedzieć na pytania, co jest najważniejsze dla Twojej grupy docelowej przy wyborze danej usługi lub produktu, a także co jest w stanie skłonić ją do wyboru konkretnej marki czy usługodawcy. Ta wiedza zwiększy skuteczność Twoich przyszłych działań marketingowych, takich jak cold mailing czy cold calling, dzięki którym będziesz zdobywać nowych klientów dla Twojego biznesu.
A po co właściwie potrzebna Ci szczegółowa analiza Twoich konkurentów? Przede wszystkim po to, by znać ich mocne strony, ale i słabości, na których Twoja firma i produkt mogą skorzystać. Pomoże Ci to odnaleźć swoją niszę i stworzyć produkt lepszy od innych, który lepiej od innych przekona klientów do zakupów. To również cenna wiedza, dzięki której zmniejszysz ryzyko podjęcia złych decyzji biznesowych, a także oszacować realne tempo rozwoju brandu. Warto pozyskać m. in. informacje o ich udziałach w rynku, wybranych przez nich modelach biznesowych, cenach usług i produktów, a także sposobie komunikacji z klientem czy prowadzonych działaniach reklamowych i promocyjnych.
Co jeszcze powinno znaleźć się w analizie rynku?
Sukces firmy prawie nigdy nie jest wynikiem przypadku, ale zaplanowanej i długotrwałej realizacji strategii. A bazą do trafnej i skutecznej strategii jest nic innego jak… wnikliwa i rzetelna analiza rynku oraz wyciągnięcie trafnych wniosków, jakie z niej płyną.
Stąd samo zbadanie klientów i konkurentów nigdy nie jest wystarczające. Należy przejrzeć się dokładnie panującym trendom (technologicznym, konsumenckim, gospodarczym, politycznym czy środowiskowym) , prognozom rozwoju dla branży i segmentu, a także zwrócić uwagę na aktualną wielkość rynku, jego obecną strukturę oraz dynamikę.
Jak przeprowadzić badanie rynku? Cenne źródła informacji
Zastanawiasz się, skąd właściwie pozyskiwać informacje niezbędne do analizy rynku? Zdecydowanie najlepiej jest dywersyfikować źródła. W praktyce oznacza to, że w pierwszej kolejności powinieneś sięgnąć po dane, jakimi dysponują wszystkie działy Twojego przedsiębiorstwa, np. dział sprzedaży czy marketingu.
Kolejnym źródłem są ogólnodostępne publikacje branżowe i case studies. W wielu przypadkach sprawdzą się również raporty statystyczne i rynkowe, a nawet metody jakościowe, czyli rozmowy lub ankiety z ekspertami, klientami czy pracownikami firmy.
Metody badania rynku
Zastanawiasz się, jaki jest najlepszy sposób na badanie rynku? Cena i czas potrzebny na jego przeprowadzenie to z pewnością czynniki, które powinieneś wziąć pod uwagę.
Wśród wielu rozmaitych metod badań rynku warto wspomnieć m.in. o:
- bezpośredni konta z klientem i przedstawienie oferty – przez cold calling, cold mailing, social selling (działania na LinkedIn)
- badaniach ankietowych, które mogą przyjąć formę ankiety, wywiadu bezpośredniego lub wywiadu telefonicznego;
- badaniach opinii konsumentów;
- badaniach panelowych przeprowadzanych na małych grupach konsumentów;
- metodach eksperymentalnych i obserwacyjnych (np. eksperyment rynkowy);
Jak widzisz, metod jest naprawdę sporo. To jednak nie wszystko! Będziesz musiał podjąć także decyzję o tym, czy analizą zajmiesz się samodzielnie, przeprowadzi ją zespół w Twojej organizacji, a może zlecisz ją zewnętrznej firmie specjalizującej się w tego typu działaniach.
Co jest najważniejsze przy wyborze metody badania rynku?
Pamiętaj, by zawsze wybierać taką metodę, która pozwoli Ci jak najlepiej poznać swoich klientów. Dlaczego to aż tak ważne? Sukces Twojego biznesu zależy właśnie od nich. Jeśli poprawnie zdefiniujesz i opiszesz swoją grupę docelową, czyli osoby realnie zainteresowane Twoimi usługami (a w szczególności – osoby decyzyjne), będzie Ci o wiele łatwiej nawiązać z nimi kontakt.
Może być to zarówno cold mailing, cold calling, czy nawet nawiązanie rozmowy za pośrednictwem LinkedIna. To właśnie w czasie podejmowania tych działań dowiesz się i będziesz w stanie bezpośrednio ocenić, czy to na pewno właściwie zdefiniowana grupa osób oraz czy rzeczywiście jest ona zainteresowana zakupem Twojego produktu czy usług.
Przeprowadziłeś analizę rynku i wiesz już, do kogo chcesz dotrzeć ze swoją ofertą? Interim Sales Menagers to doświadczona firma, która pozwoli Ci dotrzeć dokładnie do tych osób, od których zależy sukces Twojego biznesu. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy pomóc Ci zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki, a przede wszystkim – sprzedaż!
Czekamy na Twój telefon lub wiadomość hello@interim.pm lub telefon: +48 725 830 001.